Belgische importeur levert hout voor wereldwijde façade primeur

In een bijzonder kantoorgebouw van architect Richard Francis Jones komt Accoya hout heel goed tot zijn recht als zonwering, omdat de ontwerpers warme materialen wilden gebruiken in plaats van kunststof of staal. Binnenin de glazen ruit van het gebouw zijn jaloezieën van Accoya hout geplaatst. Het hout voor het spectaculaire project komt van de Belgische Accoya-distributeur van Steenberge. Een dergelijk concept met hout is nog nooit ter wereld uitgevoerd.

Het nieuwe, 33-verdiepingen tellende kantoorgebouw krijgt door de houten jaloezieën een warme en natuurlijke uitstraling, wat een schril contrast vormt met de grijze, betonnen wolkenkrabbers elders in de stad. Zowel de binnen- als buitenzijde van het gebouw van projectontwikkelaar Mirvac oogt door de relatief lichte kleur van het hout natuurlijk en fris.

De klimaatcontrole is vooruitstrevend op het gebied van energiebesparing. De ruimte tussen de glasplaten zorgt dat gekoelde lucht in het gebouw blijft, terwijl het de warme lucht buiten houdt. De stand van de jaloezieën verandert automatisch naar de hoeveelheid zonlicht en schaduw van omringende gebouwen. De hoeveelheid daglicht-inval wordt op deze manier optimaal benut.

De bijzonder hoge temperaturen van de Australische zomer stellen unieke eisen aan het hout. Het materiaal moet bij temperaturen tussen de glazen platen van soms wel 200 graden vormvast blijven. Om die reden heeft Richard Francis Jones gekozen voor Accoya hout, wat amper zwelt en krimpt bij extreme omstandigheden.

De jaloezieën zijn mede door het speciale bewegingsmechanisme erg bewerkelijk. Het Accoya hout is kwartiers gezaagd in 4 millimeter dunne lamellen, waarna in een Belgische werkplaats de ronde uitsparingen zijn gemaakt en de bevestigingen zijn aangebracht. Er is ongeveer 100 kubieke meter hout geleverd door de Belgische distributeur van Steenberge.

Jean-Pierre Noël van van Steenberge: “Wij zijn al 7 jaar distributeur van Accoya en we zien dat Accoya steeds meer haar weg vindt, ook in de Belgische markt. Het is een milieuvriendelijke houtsoort in het bovenste segment, zonder kopzorgen. Accoya past goed in onze filosofie. Hardhout is tegen de bedrijfsethiek, maar met Accoya hebben we toch een naaldhoutsoort met alle kwaliteiten van hardhout. Diverse eigenschappen van Accoya zijn zelfs beter dan hardhout, waardoor de keuze voor dit bijzondere project op Accoya viel.”