Zoveel meer dan bekistingshout

Wie 112 jaar bestaat, mag zich met recht en reden een vaste waarde in het Zottegemse ondernemerslandschap noemen. Hout-Bois van Steenberge slaagt er zelfs na meer dan elf decennia vakmanschap in om zowel geografisch als productmatig te blijven groeien. “Bovendien blijven we investeren in state-of-the-art machines om onze klanten zo flexibel mogelijk te kunnen helpen,” zegt algemeen directeur Jean-Pierre Noël.

Waarvoor staat Hout-Bois van Steenberge vooral bekend?
“De kleine lokale houthandel van destijds beleefde vooral na de Expo van 1958 een enorme hausse door de toenmalige bouwhype. Toen groeiden wij uit tot de grootste leverancier van bekistingshout en -platen in België. In 2005 breidden we verder uit met een eigen commerciële unit in Noord-Frankrijk (Arras). Sinds 2007 focussen we ons ook op technische producten en hoogwaardige materialen. Zo zijn we voor de Belux exclusief distributeur van Accoya (hout voor de raamindustrie, terrassen en gevelbekleding) en Tricoya (voor poort-, deur- en gevelbekleding). Deze materialen hebben een duurzaamheidsklasse 1 en worden geleverd met 50 jaar garantie. Daarnaast zijn we in België en Frankrijk ook exclusief verdeler van Westagplaten.”

Ook inzake bewerkingen scoren jullie ijzersterk?
“We doen alles ‘in house’ en genieten een prima reputatie op vlak van schaafwerk, afkorten op maat en het verzagen van plaatmaterialen. Bovendien zijn we een erkend drenk- en keurstation. Door het drenkproces wordt het hout gezuiverd van alle insecten. Een van onze troeven is de productie van geplastificeerde leuningplanken, een product dat van cruciaal belang is voor het beveiligen van werven.”

Waarop zal het bedrijf in de toekomst inzetten?
“We willen onze producten en diensten nog perfectioneren. Zo wordt er halfweg dit jaar een nieuwe, ultramoderne schaaf geïnstalleerd waarmee we kleinere bestellingen van verschillende houtprofielen heel verfijnd kunnen afwerken. We zullen ook investeren in andere materialen om ons maatwerk verder te professionaliseren. Het is tevens de bedoeling om onze opslagruimte te vergroten, aangezien steeds meer klanten kleinere bestellingen plaatsen en op ons rekenen voor just-in-time leveringen. Die aanpak moet ons ook toelaten om onze internationale actieradius te vergroten.”

DELEN